کد قالب کانون عدالت در احادیث

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 542
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 1586
بازدید ماه : 14522
بازدید کل : 41277
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 21 خرداد 1403

گشایش با عدل و عدالت-img

عدالت، فضيلت انسان است

امام على عليه السلام :

 في العَدلِ الاقتِداءُ بِسُنَّةِ اللّه ِ و ثَباتُ الدُّوَلِ
 در عدالت، اقتدا كردن به سنّت خدا و پايدارى دولتهاست.

( غرر الحكم : ۶۴۹۶ )

امام على عليه السلام :

 العَدلُ فَضيلَةُ السُّلطانِ .
عدالت، مايه فضيلت حكومت [حاكم] است.

( غرر الحكم : ۵۸۴)

عدالت و ايمان

امام على عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه: عدالت برتر است يا بخشندگى؟ ـ فرمود :

العَدلُ يَضَعُ الاُمورَ مَواضِعَها، و الجُودُ يُخرِجُها مِن جِهَتِها، و العَدلُ سائسٌ عامٌّ، و الجُودُ عارِضٌ خاصٌّ، فالعَدلُ أشرَفُهُما و أفضَلُهُما .
عدالت، هر چيزى را در جاى خودش مى گذارد و بخشندگى امور را از جهتشان خارج مى سازد؛ عدالت، سياستى فراگير است اما بخشندگى، حالتى اختصاصى است (شامل فرد يا افرادى محدود مى شود) . پس، عدالت برتر است.

( نهج البلاغة : الحكمة ۴۳۷  )

امام على عليه السلام : 

العَدلُ زينَةُ الإيمانِ .
عدالت، زيور ايمان است.

(كشف الغمّة : ۳/۱۳۷ )

عدالت مايه زندگى است

امام على عليه السلام :

العَدلُ رَأسُ الإيمانِ، و جِماعُ الإحسانِ .
عدالت، رأس ايمان و مجمع نيكيهاست.

( غرر الحكم : ۱۷۰۴  )

امام على عليه السلام :

 العَدلُ حَياةٌ .
عدالت، زندگى است.

( غرر الحكم : ۲۴۷ )

امام على عليه السلام :

العَدلُ حَياةُ الأحكامِ
 عدالت، مايه حيات احكام [الهى ]است.

( غرر الحكم : ۳۸۶)

امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه «بدانيد كه خدا زمين را بعد از مردنش زنده مى كند» ـ فرمود :

يُحيِيها اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بِالقائمِ عليه السلام بَعدَ مَوتِها، (يَعني) بِمَوتِها كُفرَ أهلِها، و الكافِرُ مَيِّتٌ .
خداوند عزّ و جلّ زمين را بعد از آن كه مُرد، به وسيله قائم عليه السلام زنده مى كند. مقصود از مرگِ زمين، كفر ساكنان آن است و كافر [در حقيقت ]مردار است.

( كمال الدين : ۶۶۸/۱۳)

امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از همين آيه ـ فرمود :

العَدلُ بَعدَ الجَورِ .
 مقصود، [برپايى ]عدالت، بعد از ستم است.

(  الكافي : ۸/۲۶۷/۳۹۰ )

امام كاظم عليه السلام ـ درباره آيه «زمين را بعد از مرگش زنده مى كند» ـ فرمود :

لَيسَ يُحيِيها بِالقَطْرِ، و لكِنْ يَبعَثُ اللّه ُ رِجالاً فيُحيُونَ العَدلَ فتَحيا الأرضُ لإحياءِ العَدلِ، و لاَءقامَةُ الحَدِّ للّه ِِ أنفَعُ في الأرضِ مِنَ القَطرِ أربَعينَ صَباحا .
 منظور زنده كردن زمين با باران نيست، بلكه خداوند مردانى را مى فرستد كه عدالت را زنده مى كنند و با زنده شدن عدالت، زمين نيز زنده مى شود. هر آينه، بر پا داشتن حدود (احكام) خدا در روى زمين، از باران چهل روز سودمندتر است.

( الكافي : ۷/۱۷۴/۲ )


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: عدل شناسی
برچسب‌ها: عدل شناسی